Eerste hulp bij overprikkeling

Je voelt je overprikkeld. Wat nu? Of je weet niet welk stempel je erop wilt plakken, maar hier heb je last van:

× Lichamelijke onrust

× Erg emotioneel zijn, huilen om “niks”

× Je voelt je als een kip zonder kop

× Je reageert impulsief en bent snel geïrriteerd

× Je kunt minder goed plannen en vooruitdenken

× Je bent overgeschakeld op de automatische piloot

× Je kunt niet meer helder nadenken

× Je over-interpreteert feedback of opmerkingen van anderen

× Je blijft hangen in negatieve gedachten

× Je kunt jezelf niet meer organiseren

stress signaal overprikkeld HSP

Wat te doen bij overprikkeling?

⇒  Neem tijd en ruimte voor jezelf! Dat heb jij nu even nodig om weer te herstellen en weer te kunnen functioneren.

⇒  Zet je telefoon uit of zet in ieder geval het geluid uit. (Standaard alle meldingsgeluiden uitzetten, is sowieso een goed idee, want minder prikkels!)

⇒  Ga naar het toilet of ga even wandelen. Lopen, en bij voorkeur in de natuur, is een goede manier om te ontprikkelen voor HSP’s.

⇒  Visualiseer dat je een luikje bovenop je hoofd (je kruin) openzet en laat alles waar je vanaf wilt, eruit stromen.

⇒  Doe een dutje of ga naar een ruimte waar je alleen kunt zijn en doe minimaal 5 minuten je ogen dicht.

⇒  Doe ademhalingsoefeningen om weer in contact te komen met je lijf en te aarden.

⇒  Schrijf op wat er allemaal in je hoofd om gaat.

Niet alles zal wellicht voor jou werken. Probeer het uit en zoek ook naar je eigen manieren om weer te herstellen. Ik hoor graag jouw tips, dan voeg ik ze toe aan het rijtje zodat ook anderen hier wat aan hebben!

Overprikkeld?

boek nu een ontprikkelsessie!

Positieve eigenschappen HSP

Als je overprikkeld of overstuur bent, is het ook fijn om wat positieve geluiden te horen. Want jij als HSP hebt ook vele positieve eigenschappen!

Hoogsensitieve mannen en vrouwen:

√ zijn graag geziene collega’s
√ zorgen graag voor anderen
√ doen meer dan hun taakomschrijving
√ zijn creatief
√ zorgen voor een goede sfeer op de afdeling
√ voelen aan wat anderen nodig hebben
√ vullen de gaten die anderen laten vallen

√ hebben een groot gevoel voor rechtvaardigheid
√ zijn mild en compassievol naar anderen
√ leren en ontwikkelen zich sneller
√ merken subtiele verschillen in hun omgeving beter en sneller op
√ kunnen kritisch denken
√ kunnen sneller werken en maken minder fouten
√ zijn zeer empathisch
√ kunnen snel verbanden leggen
√ zijn goede luisteraars

En? Voel je je al wat beter?
Wat zijn jouw positieve eigenschappen of talenten? En krijg je ook de gelegenheid om deze in te zetten in je werk?

Ben je op zoek naar support om je eigen talenten te ontdekken? Om meer voldoening uit je werk te halen? En om meer in balans te blijven op je werk?

HSP coaching helpt je hierbij!

maak een afspraak

Uitlokkers voor overprikkeling op je werk

Om overprikkeling te voorkomen is het goed om inzicht te krijgen in wat jouw triggers zijn. Wat zijn de dingen waar je het meeste last van hebt op je werk? Waar ben je het meest gevoelig voor?

Dit zijn de meest voorkomende uitlokkers voor overprikkeling op je werk:

× Vermoeid zijn
× Fysieke klachten
× Kantoortuinen
× Strakke deadlines
× Om de haverklap collega’s aan je bureau die vragen aan je stellen
× Geen vertrouwen krijgen van je leidinggevende
× Conflicten

× Luid bellende collega’s
× Onrecht
× Geen autonomie krijgen in je werk
× Negatieve feedback
× Lawaai en drukte om je heen
× Op je vingers gekeken worden
× Veel vergaderingen op een dag

Welke gelden voor jou? Of heb jij nog andere uitlokkers? Observeer jezelf eens de komende week tijdens je werk. Waar irriteer je je aan? Wat kost je het meeste energie? Wanneer had je juist een goede dag en had je nog energie aan het eind van de dag? Analyseer hoe dat komt. Wat gebeurde er of wat gebeurde er juist niet?

HSP coaching helpt je om beter om te gaan met jouw uitlokkers op je werk. Om met meer energie en met meer voldoening te werken.

HSP coaching
Paardencoaching
Doe de HSP test