Het einde van het jaar kan erg stressvol zijn. Projecten moeten af, de beoordelingsronde staat voor de deur, je mailbox staat nog vol met onbeantwoorde mails en de nieuwe plannen voor volgend jaar zijn nog lang niet klaar! En dan hebben we het nog niet eens over de kerst gehad.

Spanning en stress is niet per definitie verkeerd. Als mens hebben we een zekere mate van spanning en stress nodig om te kunnen functioneren. Maar wanneer is stress teveel en is het tijd om zaken anders aan te pakken? Nou, wanneer het voor JOU teveel is en wanneer JOUW geestelijke en lichamelijke gezondheid in het geding is. Die grens is voor iedereen anders.

De eerste tekenen van teveel stress zijn meestal (vage) lichamelijke klachten. Heb je veel hoofdpijn? Slaap je slecht en ben je erg moe? Heb je last van je rug? Ben je vaak verkouden of ben je regelmatig grieperig? Wellicht zijn dit de eerste signalen van je lichaam om aan te geven dat er teveel stress en spanning is. Weet jij wat jouw fysieke signaal is van teveel stress? Waar heb jij het eerste last van in drukke periodes?

Luister naar je lichaam en neem actie om stress te verminderen. Leer anders om te gaan met drukte, met deadlines, met teveel e-mails, met die zaken waar jij stress van krijgt. Je lichaam stopt namelijk pas met signalen afgeven, zodra jij beter voor jezelf gaat zorgen en stress reduceert. Naarmate de tijd vordert en de stress blijft, neemt de heftigheid van de signalen van je lichaam vaak toe en ontstaat er geleidelijk een burn-out.

Voorkom een burn-out, luister naar de eerste (soms subtiele) signalen van je lichaam en neem actie!