Je bent net manager geworden van een nieuw team. Een team van hoog opgeleide professionals, net als jij. Je bent heel goed in je vak, maar leidinggeven, dat is nieuw. Je hebt wel eens een management boek gelezen. Misschien wel 2. Maar eerlijk gezegd heb je nog nooit een management training gevolgd.
Geen paniek, rustig blijven ademen. Hierbij 5 dingen die je vooral NIET moet doen.

#1 Geen tijd nemen om je team beter te leren kennen

Natuurlijk heb je nagedacht over het leren kennen van je team en heb je met iedereen individuele gesprekken ingepland. Zeker een goed begin, maar laat het daar niet bij. Neem ook na de eerste weken de tijd om je team op een andere manier te leren kennen. Misschien wil je iets meer te weten komen over de persoonlijke situaties van je medewerkers? Hoe functioneert het team als geheel? Waar is het team goed in en wat kan eventueel beter? Onderzoek eens wat de specifieke talenten en voorkeuren van je medewerkers zijn.
Ook belangrijk, geef je team de gelegenheid om jou beter te leren kennen. Wees zo open als je zelf wilt zijn. Vertel jij niks over je privéleven, verwacht dan niet dat je medewerkers dat wel doen. Plan na een paar maanden een teamuitje zodat jij en je team elkaar ook buiten het werk beter kunnen leren kennen. Al deze informatie geeft jou de gelegenheid om het beste uit je team te halen!

#2 Denken dat je alles gelijk moet weten

Natuurlijk ben je slim, intelligent en ben je goed in je vak. Dat neemt niet weg dat je gewoonweg niet alles KUNT weten. Daarnaast ben je nieuw in het team, wellicht ook wel nieuw in de organisatie.
De mensen uit je team doen dit werk al veel langer dan jij. Het is niet erg om iets niet te weten of niet meteen een oplossing te hebben voor een probleem. Gebruik de kennis die al aanwezig is in je team. Leer van je team, dan staan zij ook veel meer open om van jou te leren.

#3 De historie van het team negeren

Als nieuwe leidinggevende stap je in een trein die al een tijdje rijdt. Het team draagt een hele geschiedenis met zich mee. Jij bent degene die nieuw is in de trein. Het verleden van het team is net zo belangrijk als wat er op dit moment speelt. Leer van het verleden door te praten met de medewerkers. Welke belangrijke veranderingen zijn er geweest? Welke veranderingen waren succesvol en welke niet? En waarom? Hoe was het personeelsverloop de afgelopen jaren?
Door aandacht te besteden aan de geschiedenis van het team toon je respect en begrip voor wat het team doorgemaakt heeft. Kennis over het verleden kan ook voorkomen dat jouw nieuwe ideeën toch niet zo nieuw blijken te zijn.

#4 Verwachten dat je team je gelijk vertrouwt

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Met andere woorden, vertrouwen opbouwen kost tijd. Wellicht heeft je team slechte ervaringen met voorgaande leidinggevenden. Vraag naar die ervaringen. Wat vond het team prettig en wat niet? Hoe zouden ze graag met jou samenwerken? Hoe geef jij zelf het liefste leiding aan je team?
Tips om vertrouwen op te bouwen; wees open en transparant. Wees consequent in je gedrag. Maak geen beloftes die je in de praktijk niet kunt waarmaken of volhouden (zoals ‘ik ben elke dag op de werkvloer aanwezig’).
Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Vraag na een tijdje eens om feedback aan je medewerkers. Durven je medewerkers eerlijk en kritisch naar je te zijn? Dat is een teken dat er vertrouwen is!

#5 In je eerste week al veranderingen door willen voeren

Trek niet te snel conclusies over wat wel en niet goed gaat in je team om vervolgens als snel veranderingen door te willen voeren. Wellicht zie je binnen één week al nuttige veranderingen maar het kan ook zijn dat je nog niet alle informatie hebt (zie #3). In ieder geval heb je het vertrouwen van je team nodig om succesvol veranderingen door te kunnen voeren. En dat vertrouwen is er na één week echt nog niet (#4).
Het is handig om te weten hoe je medewerkers met verandering omgaan. De ene medewerker heeft meer tijd nodig om het nut van de verandering in te zien en moet stap voor stap meegenomen worden in het veranderingsproces. Een andere medewerker heeft alleen een uitleg van je visie en einddoel nodig om mee te kunnen gaan in de verandering. Onderzoek dus de mate van veranderingsbereidheid tijdens de kennismakingsfase.

Heb je behoefte aan meer tips en support? Bekijk dan eens mijn leiderschapsprogramma ‘Vliegende start voor managers’. Een individueel coach- & trainingsprogramma om je een goede start in je nieuwe rol te geven!